TomTom AI

TomTom AI

A TomTom és a Microsoft a természetes nyelvi vezérlés bevezetését tervezi a járművekben. A generatív mesterséges intelligenciának köszönhetően képesek leszünk majd parancsokat adni az autónak.

A hangvezérlés már évtizedekkel ezelőtt megjelent az autókban, de ez idő alatt szinte mindig gyenge volt az élmény.Ez részben az esetlen, megjegyzendő parancsoknak, részben pedig a fejletlen hangfelismerő technológiának volt köszönhető. A TomTom és a Microsoft partnerséget jelentett be, és jelentősen javítani kívánják a járművekkel való kommunikáció ezen módját. Mindezt a ChatGPT által ismert generatív mesterséges intelligenciának köszönhetően.

A két vállalat együttműködést jelentett be, és az OpenAI technológiát akarják használni, hogy a jövőben a járművezetők természetes nyelven tudjanak interakcióba lépni a járművel. Azonban nem csak arról van szó, hogy ki tudjuk választani azokat a kapcsolatokat, akiket fel akarunk hívni, vagy akiknek szöveges üzeneteket diktálunk. Milyen lehetőségeket kínálnak majd a jövő autós infotainment rendszerei?

A TomTom és a Microsoft bejelentette, hogy a GenAI az autókban sokkal többet tesz majd lehetővé, mint a jelenleg elérhető rendszerek. Mire számíthatunk? Navigáció egy adott helyre, meghatározott megállók keresése egy útvonal mentén. Vagy olyan fedélzeti rendszerek vezérlése, mint a hőmérséklet emelése, az ablakok nyitása vagy a rádióállomás váltása. Mindezt a mesterséges intelligencia szintjén.

Az ilyen megoldásokat a járművezetők minden bizonnyal nagyra értékelnék. Manapság, különösen a drágább járművekben már elég kifinomult rendszereket találunk – különösen az Android Auto vagy az Apple CarPlay használata esetén. Ilyenkor de facto csatlakoztathatjuk okostelefonunkat a járműhöz, és használhatjuk például kedvenc GPS vagy Spotify alkalmazásainkat.

A probléma, vagy inkább a kényelmetlenség akkor merül fel, amikor egy kicsit túl akarunk lépni a szokásos használati módokon. Ha például vezetünk, és menet közben megkívánjuk az ebédet egy jó étteremben. Általában nem mondhatjuk az autónak, hogy „keress egy olasz éttermet, amelynek sok jó értékelése van, és útba esik”. Ilyen célokra vagy más, speciálisabb alkalmazásokra kell váltanunk, vagy manuálisan – a telefonunk böngészőjében – kell ilyen helyeket keresnünk.

Ráadásul egyes autógyártók lemondanak a CarPlay-ről vagy az Android Auto rendszerről, arra hivatkozva, hogy az autósoknak túl sok csatlakozási problémájuk van. Az okostelefonok megszakítják a kapcsolatot, és a sofőrök ezután úgy próbálják megmenteni a helyzetet, hogy a telefonra néznek. Ez túl veszélyes, és néha balesetek is történnek így.

A hangvezérléssel követhetnénk az utat, a TomTom és a Microsoft pedig olyan rendszerek számára is szeretné biztosítani ezt a lehetőséget, amelyeket hagyományosan kézzel kellett vezérelnünk (például a légkondicionálót). Ráadásul a mesterséges intelligencia a fedélzeti számítógépbe lesz beépítve, így nem lehetnek problémák a kapcsolat megszakadásával, mint az okostelefonokkal való párosításnál.

Az AI-hoz való hozzáférést elsősorban a Microsoft biztosítja majd, amely szorosan együttműködik a ChatGPT-t fejlesztő OpenAI-val. A TomTom viszont egy megfelelő Digital Cockpit platformot fog kínálni. A vállalat elmagyarázza, hogy ez nem lesz kész termék az egyéni felhasználók számára. A járműtulajdonosok nem tudnak majd egyszerűen megvásárolni egy ilyen rendszert.

A Digital Cockpit infotainment platformként lesz elérhető az autógyártók számára. A gyártók először a TomTommal együttműködve testre szabhatják a beállításokat és személyre szabhatják a mesterséges intelligenciát, majd később – a licenc kifizetése után – hozzáadhatják a rendszert a járműveikhez.

A Microsoft és a TomTom már a közelgő januári Consumer Electronics Show-n (CES) be akarja mutatni a legújabb mesterséges intelligenciát. Bár túl sok részletet még nem árulnak el, azt már sikerült megtudnunk, hogy az AI a Microsoft Azure OpenAI szolgáltatásában elérhető nagy nyelvi modelleket használ. A platform zökkenőmentesen integrálható lesz a különböző autóba épített infotainment rendszerekkel.

A TomTom széles körben ismert GPS-navigációs szolgáltatásairól, és érdekes módon 2009-ben még szabadalmi vitába is keveredett a Microsofttal, bár a vállalatok végül megegyeztek. A vállalatok 2016 óta dolgoznak együtt. A TomTom elkezdte a helymeghatározási szolgáltatásokat nyújtani az Azure Maps számára. Később az együttműködés más részlegekre is átterjedt, többek között a Google Maps versenytársát, a Bing Mapset fejlesztő csapatokra.

Ha érdekesnek találta a cikkünket és további részletekre kíváncsi keresse a DetCom szakértőit a “Kapcsolat” linkre kattintva, vagy

az elérhetőségeink bármelyikén.

Tisztelettel,

DetCom csapata