A Google visszaélt piaci erejével és gyengítette a versenytársakat? Európa legfelsőbb bíróságának ezt a kérdést kellett tisztáznia, és egyértelmű választ adott. A következő tárgyalás már folyamatban van.
A Google-nek 2,4 milliárd eurós bírságot kell fizetnie az Európai Bíróság (EB) döntése nyomán. A technológiai óriáscég saját árösszehasonlító szolgáltatásának jogellenes előnyhöz juttatta saját árösszehasonlító szolgáltatását, és ezzel visszaélt erőfölényes piaci helyzetével – döntöttek a luxemburgi bírák.
Az EU Bizottsága 2017-ben 2,4 milliárd euróra bírságolta a Google-t. A háttérben az a megállapítás állt, hogy az internetes óriás előnyben részesítette saját árösszehasonlító szolgáltatásának eredményeit a versenytársakéval szemben az általános keresési találati oldalon.
A tájékoztatás szerint a Google a saját szolgáltatásának keresési eredményeit mutatta be az első helyen, képekkel és szöveggel kiemelve azokat. A konkurens szolgáltatások keresési eredményei csak a kék link alatt jelentek meg.
Az EU Bizottsága szerint a felhasználók ezért gyakrabban kattintottak a Google árazási találataira, mint a versenytársakéra. Ezek azonban a Google általános oldaláról érkező adattovábbításokra támaszkodtak ahhoz, hogy továbbra is kereskedelmi sikeresek maradjanak. A Google ezért visszaélt erőfölényével – érvelt a brüsszeli testület 2017-ben.
A Google és anyavállalata, az Alphabet előbb sikertelenül fellebbezett az uniós bírság ellen az EU Törvényszékénél, majd Európa legfelsőbb bíróságánál, az EUB-nél. Ez utóbbi most elutasította a fellebbezést, és véglegesen az EU Bizottság javára döntött. A Google magatartása ebben az esetben diszkriminatív volt, és nem állt összhangban az érdemi versenyfeltételekkel.
Az elmúlt években az EU versenyhatósága több milliárd euró értékű bírságot szabott ki a Google-ra, bár ezek a bírságok nem okoztak nagyobb gondot a vállalatnak, tekintettel a gyorsan bővülő online hirdetési üzletágára.
Újabb ítélet következik
Az uniós bíróság jövő héten egy hasonló ügyben hoz döntést. A kérdés az lesz, hogy a Google „AdSense for Search” szolgáltatása jogellenesen akadályozta-e más keresőmotoros hirdetési szolgáltatókat, és hogy indokolt volt-e az EU Bizottság 1,49 milliárd eurós bírsága.
Ha érdekesnek találta a cikkünket és további részletekre kíváncsi keresse a DetCom szakértőit a “Kapcsolat” linkre kattintva, vagy az elérhetőségeink bármelyikén.
Tisztelettel,
DetCom csapata